Samtext

En tekstforfatter fra Samtext finner de riktige ordene

En god landingsside genererer interesse, salg og goodwill! La en tekstforfatter se på produktsidene på nettstedet ditt – det er først og fremst tekstene som avgjør hvor mange leads du får.

 

Alle gode tekstforfattere i Norge er høyt utdannet. Og de er selvfølgelig svært dyktige til å uttrykke seg skriftlig. Men en glimrende tekstforfatter har også en overflod av alt det andre: humor, kreativ galskap, kulturell radar, sosiale antenner, intelligens – alt det som oppsummeres i begrepet talent. Og viktigst av alt, en egen evne til uttrykke dette i form av tekst. Det er først da siden begynner å leve og leseren din lener seg fremover i stolen!

Har du ikke en tekstforfatter, men jobber med å markedsføre virksomhetens produkter og tjenester? Da vet du også dette: Du konkurrerer med andre om lesernes oppmerksomhet, og den konkurransen er knivskarp. Derfor må du:

  • ha tekster som selger
  • ha blogginnlegg som virkelig blir lest
  • komme høyt i Google-søk
  • ha glimrende tekster på virksomhetens nettsider
  • ha innhold som er svært relevant – og interessant – for leseren
Noen ganger er det artig å være tekstforfatter. Her er en av våre tekster fra IKEA-katalogen!

En Samtext-tekst for IKEA.

 

Hvorfor bruke en profesjonell tekstforfatter?

Middelmådige tekster blir oversett og kan sette merkevaren og selskapet i et dårlig lys. Det er de glimrende tekstene som blir husket og gir effekt. (Unntaket er når det er så dårlig at det blir en snakkis – hvis det da er sant at negativ omtale er bedre enn ingen omtale, og derfor god reklame.) Bruker du oss, skriver vi tekster som gir deg resultater. Tekster skal gjøre en jobb for deg, hva enten det er å selge, forsvare, informere, underholde eller komme høyere i Google. 

Kvalitet er kongen

Internett sover aldri, og mange tror at det først og fremst er kvantitet som gjør deg synlig. Men kvalitet er fortsatt kongen, av to grunner. Den ene er at teksten må være god, unik og søkemotoroptimalisert for at siden skal rangere høyt i Google-søk. Den andre er at teksten skal bidra til konvertering, altså være handlingsutløsende, og da må den virkelig være interessant i leserens øyne. Og dette gjelder selvfølgelig ikke bare reklame, men alt du publiserer. Vi diskuterer, kritiserer, kvalitetssikrer og korrekturleser alt vi skriver for å levere de tekstene som troner høyest. Du trenger ikke nødvendigvis mer innhold; du trenger bedre innhold.

Sparring er dronningen

Å skrive en god tekst er et håndverk som krever både erfaring og talent å mestre. Det kan også ta mye tid om du skal gjøre det på egen hånd. Da kan det være bedre å bruke en tekstforfatter som jobber med dette hver dag, og som jobber sammen med andre tekstforfattere. En glimrende, feilfri tekst er et samarbeidsprosjekt. I tillegg til at tekstforfatterne sparrer med hverandre, blir den også gjennomgått av en korrekturleser. Denne gjennomgangen går raskt, og teksten blir da alltid feilfri.

Ingen ledige stillinger i bedriften din?

Hvilken fulltidsstilling blir sjelden eller aldri bemannet i en norsk bedrift? En egen tekstforfatter. Grunnen er åpenbar: En så stor produksjon av tekster at det utgjør et helt årsverk, har de fleste ikke behov for. Men selv om det bare er snakk om noen få nettsideoppdateringer, produktbeskrivelser, bloggartikler, nyhetsbrev på e-post og SoMe-innlegg i måneden, er de som blir publisert forretningskritiske. De må og skal gi respons! Løsningen på dette er å få hjelp fra en av våre tekstforfattere de gangene behovet er der.

ChatGPT eller ikke ChatGPT

Har du allerede brukt kunstig intelligens (KI) til å generere innhold? Bra! Det er en god inspirasjonskilde og et glimrende verktøy til å overvinne den velkjente skrivesperren. Men du har kanskje også innsett at KI-tekster lett blir for generelle og inneholder en del selvfølgeligheter? En har liksom lest det før, uten helt å kunne pinpointe hvor og når.

Hvis en tekst skal inspirere ditt publikum, vil nettopp selvfølgeligheter slett ikke skape interesse hos dem. Det må være liv i teksten, og det må være et solid innslag av noe de ikke har lest mange ganger før. Har du allerede genererert slike tekster med ChatGPT og redigert den etterpå uten å få noen særlige resultater med den publiserte versjonen? Da kan kanskje vår tekstforfatter løfte den videre slik at den virkelig skaper interesse og konverterer den interessen til handling. Gi oss en utfordring, sier nå vi!

Definisjon: En tekstforfatter er en person som utarbeider tekster til filmer, TV-serier, underholdningsnumre, reklame e.l. I reklamebransjen er tekstforfatter tradisjonelt blitt brukt om den som skriver reklametekst, mens det siden innholdsmarkedsføringens inntog nærmest er synonymt med skribent og innholdsprodusent. Glimrende tekstforfattere kan skrive glitrende innenfor mange sjangere, som for eksempel nyhetsbrev og om oss- og nettsidetekster. En tekstforfatter kan skrive korrekt og presist – og evner samtidig å formidle et budskap på en engasjerende og kreativ måte.

 Gjøre det sjæl

Arbeidskraft er dyrt. Derfor er de fleste små og mellomstore norske bedrifter lean machines. De har stort sett ikke folk på huset med ledig kapasitet, og dobbeltfunksjoner er ikke uvanlig. To store IT-konsulentselskaper som er kunder av oss, har bare én medarbeider i markedsavdelingen. Og de skal da – mutters alene – holde i markedsføringsplan, publiseringskalender, nyhetsbrev, produksjon av innhold og vedlikehold av nettside og SoMe-kanaler.

Alle som har forsøkt å skrive en tekst som både er søkemotoroptimalisert og samtidig virkelig selger, vet at det tar tid og krever både konsentrasjon og inspirasjon. Også de som har tatt i bruk ChatGTP for å spare tid på research og skriving, har erfart at de har en jobb å gjøre i form av etterarbeid for å få teksten til virkelig å generere trafikk og skape nye kunder. Så sitter du der og holder på, men samtidig har du andre oppgaver som gjøres.

Løsning? Produser veldig gjerne innholdet selv. Du kan jo skrive, og du kjenner ditt eget selskap og dets produkter og tjenester bedre enn folk utenfra! Men når du ikke kommer i mål fordi du har en rekke andre oppgaver som også skal gjøres av deg, da kontakter du oss. Vi får jobben gjort slik at teksten fungerer, og du betaler bare for nettotiden vi bruker. Vi trenger ikke dager på å få tekstene ferdig, vi bruker timer. Og noen ganger bare minutter.

GRATIS SEO-GUIDE

Bedriftens skyggeforfatter

Tekstene du publiserer er bedriftens stemme utad. Når våre tekstforfattere skriver tekstene for deg, er de svært bevisste om dette. De er dine skyggeforfattere. Derfor setter vi oss godt og grundig inn i din bedrifts identitet, målsetninger, produkter og tjenester – og også hvem målgruppen er for de spesifikke tekstene vi skal jobbe med. Og har du ikke tenkt så mye over hva din bedrifts tonalitet (tone of voice) egentlig er, kommer du i hvert fall til å gjøre det nå!

Snakke lite grann

Vil du sjekke om tekstene og innholdet bedriften publiserer kan generere mer trafikk og interesse enn de gjør i dag? Kontakt byråleder Trond på 906 09 946 og få en tilbakemelding! Er du i Oslo, stikk innom oss på en kopp kaffe i Brynsveien 5. Det finnes som kjent ikke noe slikt som gratis lunsj, men gratis kaffe er noe annet. 

“Tekstforfattere som brenner for de glimrende tekstene.”
Samtext logo
Samtext International AS
Vækerøveien 137
0383 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00