Jente lærer språk
Det er ikke bare de store romanforfatterne som blir rammet av frustrerende skrivesperrer. De fleste av oss har opplevd at vi ikke får noe ned på papiret når vi skal skrive. Men hva er det som gjør at det stopper opp, og ikke minst, hvordan kan vi komme over skrivesperra?
Flere bedrifter som kontakter oss, har først planlagt å skrive tekster selv. Markedsføringsplanen inneholder punkter for alt fra artikler, nettsidetekster, innholdsmarkedsføring, kundecaser, nyhetsbrev, brosjyrer og kataloger, men så har det liksom stoppet der – uten at det har resultert i noen faktiske tekster. Hvis dette høres kjent ut, er det kanskje ikke mangel på tid alene som setter kjepper i hjulene for produksjonen. Kanskje har du vært borti én eller flere av disse kombinasjonene?
Du vet at du må få skrevet og publisert «noe» for å være synlig for kundene dine, men du vet ikke hva du bør skrive om. Eller kanskje du har altfor mange ideer til hva du skal skrive om? Når du ikke har noen bestemt knagg eller et tema for teksten, kan det gjerne virke både fjernt og uoverkommelig å skulle sette seg ned for å begynne å skrive.
E-postene som tikker inn, telefonen som ringer, henvendelsene som må tas tak i nå, kolleger som trenger råd, den økende lysten til å gjøre alt annet enn akkurat dette.
Du vet at akkurat denne teksten er det viktig å få skrevet – og du vet at det er viktig at den er skrevet godt og riktig så du treffer kundene dine og konverterer salg. En fin grunn til å prokrastinere litt, kanskje?
En typisk versting når man har mye på tapetet. Prokrastinering er forbundet med stress, og betyr rett og slett at du utsetter noe mens du prioriterer andre og mer attraktive oppgaver. For eksempel de markedsoppgavene du liker bedre enn å skrive.
Du har sikkert hørt det før, hele hemmeligheten er nemlig ganske enkel, og slett ingen hemmelighet: Bare skriv. Noen ganger sitter de gode ideene for langt inne til at vi kan sitte og vente på dem. I tilfeller som det, må man bare begynne, og jobbe seg gjennom det. Start med strategien, ta ett steg av gangen, bygg på og videreutvikle. Her har du noen tips som kan hjelpe deg med å komme i gang og få ordene på plass:
Hva vil du si? Hva vil kundene dine lese? Sett opp en oversikt over temaet, og lag en oversikt over de ulike punktene du bør innom i akkurat denne artikkelen. Ofte er det du får ned på papiret eller skjermen når du jobber med disposisjonen gode utgangspunkt for titler og mellomtitler.
Hva er det viktigste du skal si i teksten, og hva passer det å innlede med? Hva er de beste poengene dine og hvor i teksten passer det best at de kommer? Her organiserer du de gode poengene og setter dem inn i tekstdisposisjonen.
Fyll inn tomrommet og skriv gode overganger mellom poengene, titlene og punktene du har fått ned på papiret.
Butter det fortsatt? Skriv med fri flyt i tre minutter – uten å tenke over eller vurdere hva du skriver. Og så skriver du i tre minutter til. Alt trenger ikke å være relevant for akkurat denne teksten, men det du ikke trenger redigerer du bort etterpå. Slipp forventningspresset om at det du skriver skal være bra, korrekt eller på en bestemt måte. Begynn med å skrive hvasomhelst, og skriv deg nærmere fagområdet og temaet du skal skrive om. Plutselig har du skrevet ut ideer og problemstillinger som vil være nyttig for kundene dine å lese om. Og er du som oss, har du kanskje også skrevet mye som kan være nyttig for to–tre andre artikler også.
Det er lov å lete etter inspirasjon hos andre i bransjen – eller i en helt annen bransje enn deg. Hold deg oppdatert på hva andre gjør og lagre lenker til artikler og tekster du liker som kan være til inspirasjon.
Hvis mangelen på tema blir for påfallende, avbrytelsene for oppslukende eller prokrastineringen for åpenlys, hjelper vi deg gjerne ut av knipa. Den mest effektive måten å bli kvitt skrivesperra på er tross alt å kvitte seg med hele tekstoppgaven.