Tone of voice handler om å finne den trygge og effektive stemmen som kundene kjenner igjen og stoler på – og det kan være både utfordrende og tidkrevende. Men lykkes bedriften din med å være konsekvent i kommunikasjonen, vil det garantert bære frukter på sikt. Her får du tre tips til hvordan dere kan starte arbeidet med en god tone of voice.
En god kunderelasjon avhenger av at kundene dine kjenner deg igjen når du snakker til dem. Selv gode tips blir møtt med skepsis når de kommer fra en fremmed. Kommuniserer bedriften din på en upersonlig måte som ikke gjenspeiler hvem dere er, blir det vanskelig for mottakeren å finne ut av hva dere faktisk står for. Derfor er det så viktig å jobbe med tone of voice.
Jo enklere det er å gjenkjenne bedriftens verdier, desto enklere blir det for kunden å identifisere seg med dere. Poenget med en god tone of voice er kort fortalt å finne de kjennetegnene som best formidler det dere står for – og deretter implementere dem i alt dere kommuniserer.
En god tone of voice krever først og fremst at dere er helt trygge på hva bedriften står for. Selv om mange har en viss forestilling av dette, hjelper det ikke om man må lete frem et gammelt dokument for å finne ut av hva bedriftens verdier er. Et godt sted å begynne for mange, er derfor å definere bedriftens verdier med så få ord som mulig. Dette er noen spørsmål dere kan ta utgangspunkt i:
Når verdiene er litt klarere definert, kan dere begynne å tenke igjennom hvilke karaktertrekk som vil kunne formidle disse verdiene på den mest effektive måten.
Vil du vise kundene dine at dere har de beste joggeskoene og den beste løpeekspertisen, bør dere vise leseren at dere er lidenskapelig opptatt av jogging. I tillegg er dere kanskje opptatt av å få flere ut på joggetur, noe som krever motivasjon og inspirasjon i kommunikasjonen. Vil dere at kundene skal bli mer spontane og komme seg på trening, må dere kanskje være litt spontane selv for å tenne en gnist hos mottakeren.
Dette er noen eksempler på tydelige personlighetstrekk som er enkle å kjenne igjen hos anerkjente merkevarer:
Når dere har fått på plass de riktige personlighetstrekkene, starter arbeidet med å implementere denne personligheten inn i all innholdsproduksjon. Det er viktig at dette ikke bare er noe som noteres ned i en oppstartsfase – disse trekkene må brukes aktivt i måten dere utarbeider innhold på.
Det er også viktig at selve språket matcher bedriftens personlighetstrekk. Vil du for eksempel fremstå jordnær, åpen og praktisk, vil det fort oppfattes som litt schizofrent å plutselig komme med kompliserte faguttrykk, svevende assosiasjoner og litt stive -en-endelser i nyhetsbrev og annen innholdsproduksjon. Lag et sett med retningslinjer for hvordan språket i all kommunikasjon skal se ut. Når språket matcher personligheten, blir innholdet troverdig.
Når alt dette er på plass, starter arbeidet med å innarbeide disse tankene i måten dere jobber på. Skriv masse prøvetekster i ulike sjangere og formater – og kontrollsjekk:
Hvis svaret er ja på alle punktene, er dere godt på vei til en god tone of voice. Men husk at en god tone of voice er noe som må jobbes kontinuerlig med og følges opp jevnlig. Lykke til!