Samtext
Hvorfor bør bedrifter bry seg om tone of voice?

Hvorfor bør bedrifter bry seg om tone of voice?

Har du noen gang truffet en venn i en ny setting og opplevd at vedkommende oppfører seg helt annerledes enn hva du er vant til? Personer som stadig skifter væremåte og personlighet, kan fort vekke mistillit – og det samme gjelder for bedrifter. Akkurat derfor har vi tatt en prat med Samtexts egen tone of voice-guru, Guro Bommen, om hvorfor absolutt alle bedrifter bør bry seg om sin egen stemme.

Først og fremst, Guro, hva er tone of voice?

Tone of voice er bedriftens stemme – i sosiale medier, på nettsiden, i e-poster, på kundeservice, og alle andre steder hvor det kommuniseres. Akkurat som for oss mennesker, er bedriftens stemme et resultat av de personlige egenskapene våre, hva vi vil oppnå, og hvem vi snakker med.

Hvorfor skal bedrifter bry seg om dette?

Først og fremst fordi en kjent, vennlig og konsekvent stemme vekker tillit, og fordi tillit i sin tur er den absolutt viktigste faktoren for å inngå et forhold med og anbefale en bedrift videre. Når kundene dine har lært deg å kjenne, føler de seg trygge på hvor de har deg og hvordan de vil bli møtt – og det kan være avgjørende for at forholdet skal bli både godt og langvarig.

Er tone of voice et nytt fenomen?

Nei, det er absolutt ikke noe nytt. Tone of voice har eksistert så lenge vi har kommunisert, og det har alltid vært viktig. Men etter hvert som den menneskelige kontakten mellom bedrift og kunde i stadig større grad erstattes av digitale kontaktpunkter, blir det desto viktigere.

Har du noen eksempler på bedrifter med en tydelig tone of voice?

Det er mange gode eksempler å ta av, men Fiken er nok en av mine største personlige favoritter. Fiken leverer et enkelt og intuitivt regnskapsprogram for de som hater regnskap, og personligheten til selskapet skinner igjennom i alt de kommuniserer. De har også et utrolig godt samspill mellom det visuelle og skriftlige.

Et annet spennende eksempel er boksershortsprodusenten Comfyballs, som har lagt fra seg alt som heter «corporate» og kommuniserer på en måte som treffer målgruppa rett i de klamme og ukomfortable ballene. Begge bedriftene har integrert tone of voice i selve forretningsideen, og det er nok der nøkkelen til den store suksessen ligger.

Vil du si at bedrifter generelt sett legger mer vekt på visuell kommunikasjon enn skriftlig kommunikasjon?

Jeg kan ikke uttale meg generelt, men vi ser stadig eksempler på bedrifter som har lagt mye ned i å få en visuelt pen hjemmeside, men helt glemt å tenke på om teksten kommuniserer noe av verdi. Det er dumt, for selv om en pen side kan vekke en viss tillit, blir den fort brutt igjen hvis teksten ikke holder mål. Det er dessuten med teksten at du virkelig kan påvirke og skape handling.

Hvordan kan Samtext hjelpe bedrifter å finne sin tone of voice?  

Når vi hjelper bedrifter med å finne eller videreutvikle sin egen stemme, tar vi utgangspunktet i bedriftens strategi. Vi ser på verdier, mål, USP, markedsposisjon og målgruppe og hjelper bedriftene med å omsette denne informasjonen til tydelige språklige retningslinjer. Spesielt viktig er det å hjelpe bedriftene med å bli godt kjent med målgruppa – det er jo den bedriften skal kommunisere med og gjerne også påvirke.

Lyst til å ta en prat om hvordan Samtext kan hjelpe bedriften din med å utvikle en tydelig stemme? Da er det bare å ta kontakt med Guro Bommen.  

 

Pia Sabel

Pia Sabel
Tekstforfatter

pia.sg@samtext.com
994 74 713

Samtext logo
Samtext International AS
Vækerøveien 137
0383 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00