Det finnes mange måter å skrive en boligannonse på, men to ting er i hvert fall helt sikkert: En virkelig god annonse vekker nysgjerrigheten til potensielle kjøpere, samtidig som den gir en fullverdig beskrivelse av eiendommen. Vær gjerne kreativ, men hold deg til retningslinjene – og for øvrig kan du gjøre hva du vil.
For de aller fleste er den lille annonsen du publiserer på finn.no, det aller første møtet med boligen din. Å velge både ord og innfallsvinkel med omhu, er derfor enormt viktig og kan være avgjørende for salget. Men hva er det viktig å tenke på når du lager en slik annonse? Hva skriver du, og kanskje enda viktigere: Hva skriver du ikke?
Noe av det aller viktigste med en boligannonse, er at den ikke er villedende og at alle viktige opplysninger er korrekte. Å pynte på fakta som beliggenhet, størrelse, boligens historikk og solforhold, vil få Forbrukerombudet til å reagere og kan sende salget rett i dass, eller enda verre: i retten. For eksempel fikk en kvinne som ønsket å heve kjøpet, medhold både i tingretten og lagmannsretten etter at hun fikk vite at det hadde blitt begått et trippeldrap i boligen. Vær transparent og gi heller for mye enn for lite informasjon. Du må også sørge for at informasjonen du oppgir, er helt korrekt, og at alle nødvendige dokumenter er lastet opp.
Et godt utgangspunkt for boligannonsen din, er takstrapporten. Bruk den flittig til å beskrive hvert eneste rom og hva som følger med av inventar. Gode bilder er selvfølgelig alfa og omega, og det er også plantegning og tydelig informasjon om visningstidspunkt.
Det er spesielt ett rom som kan by på utfordringer, nemlig våtrommet. Er du for eksempel ikke 100 prosent sikker på badets alder, så ikke oppgi det. Tenk deg også godt om før du bruker ord som «renovert» og «totalrenovert», da det kan innebære ansvar for oppgraderinger som strekker seg langt utover selve innredningen. Har du for eksempel lagt nye fliser eller satt inn et lekkert badekar i nyere tid, så skriv heller «nyoppusset» og beskriv så hva som er nytt og når det ble gjort.
Å være kreativ – og å skille seg ut blant de mange, nesten identiske boligannonsene der ute – er ikke rakettforskning, men det krever litt mer arbeid. Du trenger verken lyve eller overdrive – du må bare finne en måte å fange kjøpernes oppmerksomhet på, og å gi dem en grunn til å klikke seg inn på annonsen din. Selv om det finnes visse regler for hva du kan og ikke kan skrive i en boligannonse, har du samtidig en god del frihet til å beskrive, og ikke minst skryte, når du markedsfører boligen sin. Tenk på følgende: Hva er det mest positive med eiendommen? Trekk det frem, og løft det gjerne opp i overskriften. Og hva med å gjøre det litt morsomt? Kan du si noe som gjør at potensielle kjøpere stopper opp og ser etter en ekstra gang?
En av de mest populære boligannonsene på finn.no hadde følgende tittel: «Grusomt oppussingsprosjekt til salgs». En overskrift som – i hvert fall ved første øyekast – virket totalt destruktiv, viste seg å være tidenes markedsføringstriks. Tittelen skilte seg ikke bare ut, den fikk folk til å trekke på smilebåndet, til å like og dele i sosiale medier – og vips, så ble den også plukket opp av lokalavisen og like etterpå solgt til langt over takst. OK, så er kanskje dette en solskinnshistorie av de sjeldne, men den illustrerer samtidig viktigheten av å tenke utenfor boksen.
Det er dessverre ikke ett enkelt svar på hvordan man lykkes med dette. Men en god start kan være å se på boligannonsene på finn.no og undersøke hvilke ord og uttrykk du i hvert fall ikke burde bruke (hvis du ønsker å skille deg ut, vel å merke). For eksempel får du 4518 treff hvis du søker på «innholdsrik», 2825 treff hvis du søker på «unik», «gjennomgående» gir 5619 treff, mens «flott» gir hele 19 974 treff. Hva tror du? Klarer du å unngå alle de vage flosklene som er å se i nesten alle boligannonser, og som egentlig ikke forteller spesielt mye om boligen?
Kreativt språk er bra, men det kan helt klart gå for langt. Da kunstneren Eirik Willyson startet sin boligjakt for noen år tilbake, fant han så mange ufrivillige megler-gullkorn i annonsene at han til slutt samlet de beste i en «diktsamling». La oss ta en titt på de aller beste (eller verste):
Lykke til med boligannonsen – og ikke minst salget!