Markedssjef Maria Andreasson og digital markedsfører Anders Bøe i Amesto Solutions er svært fornøyde med å bruke tekstforfatterne i Samtext på innholdsproduksjon.
Det kan være vanskelig å formidle kompleks fagkunnskap på en enkel og forståelig måte, som samtidig overbeviser de riktige beslutningstakerne. Med løpende innholdsproduksjon har tekstforfatterne i Samtext sikret Amesto Solutions økning i både trafikk, kjennskap og kundemasse.
– Vi trengte rett og slett et bindeledd mellom all fagkompetansen vår og markedet, sier markedssjef i Amesto Solutions, Maria Andreasson.
Amesto Solutions er kløppere på det de driver med: De leverer effektive forretningssystemer innen blant annet CRM, ERP og HRM, nye løsninger innen AI og BI – og deler generøst av kompetansen sin, så kundene skal få fullt utbytte av løsningene. Men ifølge Andreasson er det som oftest ikke fagekspertene selv som er best egnet til å skrive om temaet.
– Uansett hvor flinke fagfolk du har, er utfordringen at de sjelden klarer å skrive selgende til en målgruppe som ikke har samme bakgrunn og fagkunnskap som dem selv. Og det er jo det vi trenger på bloggen og i innholdsmarkedsføringen vår. Vi hadde verken tid eller kompetanse til å skrive disse artiklene på en måte som faktisk fungerer, sier hun.
Da de begynte å snuse etter en god tekstleverandør for et par år siden, oppdaget Anders Bøe, digital markedsfører i Amesto Solutions, raskt Samtext og tekstforfatterteamet der.
– Det var enkelt å velge Samtext! De var veldig synlige på Google, hadde rask og god kundebehandling og ikke minst konkurransedyktige priser. Etter å ha sett litt på hva de hadde gjort tidligere, tok jeg kontakt for å diskutere mulighetene for et samarbeid om innholdsproduksjon, sier Bøe.
Siden har Samtext levert fagartikler til Amesto Solutions hver måned. Hemmeligheten bak det gode samarbeidet er at tekstforfatterne i Samtext selv innhenter informasjonen til artiklene fra Amestos egne fagspesialister, enten via telefonintervjuer, møter eller e-post. Andreasson er overbevist om at det er denne kombinasjonen av intern fagekspertise og dyktige tekstforfattere som har skapt så gode resultater.
Bøe er veldig fornøyd med hvordan tekstforfatterne takler utfordringen og synes samarbeidet med Samtext fungerer utmerket.
– Det fungerer veldig bra – både når vi kun briefer dem på søkeord og nøkkelfraser, og når tekstforfatterne tar utgangspunkt i intervjuer med fagekspertene våre. Jeg synes det er imponerende at de klarer å forklare noe som er så avansert på en enkel måte. Det er det ikke mange som klarer, sier Bøe.
Bøe og Andreasson trekker også frem at det har vært fint med en egen prosjektleder som har hjulpet dem med å følge opp tekstproduksjonen og de langsiktige prosjekt- og publiseringsplanene.
Men har den økte satsingen på innholdsmarkedsføring gitt noen konkrete resultater ennå?
– Vi har fått gode tilbakemeldinger på innholdet både internt, fra kunder, samarbeidspartnere og andre vi er i dialog med. Det er selvfølgelig utrolig gøy i seg selv, men det aller viktigste er at vi har sett en økning i både trafikk inn til bloggen, gode leads og antall konverteringer, sier Bøe.
Andreasson er klar for å utvide samarbeidet – både med flere artikler i måneden og enda flere fagområder.
– Frem til i dag har vi fokusert på løsninger og tjenester rundt forretningssystemene våre. Men vi driver også med avansert BI og AI, så det blir spennende å se hva gjengen i Samtext kan få til når vi etter hvert skal satse mer aktivt på disse temaene også, sier hun.