Monica Manalo Torgersen og Rune Fossberg in action.
Det som står under «om oss», er noe av det som virkelig blir lest av folk når de besøker nettsiden din for første gang. Hva kan du gjøre for at det ikke også skal bli det siste de leser? Her er noen håndfaste tips.
Hvis du bare skal ta med deg ett eneste poeng fra denne artikkelen, kan det være følgende: En «om oss»-side skal gi kundene dine et glimt av hvem du er – med trykk på hvem. Kunsten å skrive gode «om oss»-sider består selvfølgelig av mye mer enn som så, men dette er et grunnleggende prinsipp. Her er noen andre ting det er verdt å merke seg:
Potensielle kunder er nødt til å forstå hva som skiller deg fra konkurrentene dine – og helst i løpet av noen få setninger. Ta et steg tilbake og still deg følgende spørsmål: Hva gjør bedriften og/eller tjenesten unik? Er det kompetansen? Er det teamet? Eller hva med historien? Når du har funnet ut hva det er, så skriv det ned, men kom raskt til poenget.
Vis kundene hvem du er ved å vise dem hva du har gjort for andre. En god «om oss»-side bør alltid inneholde en eller flere referanser til hva du har utrettet.
Og apropos eksempler: I Samtexts årlige kåring av Norges beste nettsidetekster (Best i tekst) har tretopphytteutleieren Himmelhøy vært en av vinnerne. Her kan du lese den.
En annen vri er å bruke «om oss»-siden til å snakke om kunden og ikke om bedriften. Mest sannsynlig vet du mye om kundene dine – altså hva de har behov for og trenger hjelp til. Kan du bruke denne informasjonen til å vise kundene at du kjenner dem, bryr deg om dem og kan hjelpe dem?
Noen «om oss»-sider bruker flere hundre ord på å snakke om hva de gjør – uten å nevne de ansatte. Andre gjør det motsatte. Et eksempel på at det siste kan fungere svært bra, er interessant nok vår egen side hvor vi presenterer hver enkelt ansatt. Mange kunder har fortalt oss at det faktisk var den siden som gjorde at de bestemte seg for at Samtext var tingen. Uansett hva du velger å fokusere på, bør ikke det ene utelukke det andre. Kanskje bør vi vite hvem som jobber hos deg for å forstå hvem du er, kanskje ikke. Men vi må også få et innblikk i hva du driver med for å, ja, forstå hva du driver med.
Har noen andre (og helst anerkjente) kilder sagt noe positivt, og kanskje litt artig, om deg og bedriften din, og kan det utsagnet være introduksjonen på om oss-siden? Et godt eksempel på dette er superbloggeren og forfatteren Tim Ferris som har følgende sitat på «om meg»-siden sin:
“Tim is Indiana Jones for the digital age. I’ve already used his advice to go spearfishing on remote islands and ski the best hidden slopes of Argentina. Simply put, do what he says and you can live like a millionaire.”
Har du noe som kan brukes til å fortelle en engasjerende (og kort) historie? Bruk gjerne grafiske elementer, som for eksempel en tidslinje, for å illustrere. Ta leseren gjennom historien, vis hva dere har oppnådd, utfordringer dere har støtt på – og fremhev viktige datoer. Dette viser stabilitet og at selskapet har kommet for å bli.
Får du det absolutt ikke til, er det ikke kjørt da heller! Sett ut jobben til noen som virkelig kan det, len deg tilbake med en kaffi og motta en skreddersydd «om oss»-tekst klar for publisering.