Hva sier du til å rocke sosiale medier? Ja, takk? Da er det bare å rulle opp ermene!
Dersom du ikke har noen tanker om hvordan innholdet ditt skal bli lest, likt og delt i sosiale medier, kan du (nesten) like gjerne låse det inn i en skuff. Trafikk ruller nemlig ikke inn av seg selv – det krever en bevisst strategi. Her er våre beste tips til hvordan du får innholdet ditt til å ta av i sosiale medier.
Se for deg følgende scenario: Du har brukt dagevis på å skrive den perfekte artikkelen. Du har finpusset innholdet og spisset og polert vinkelen etter alle kunstens regler. Du trykker fornøyd på publiseringsknappen, lener deg tilbake og venter på at trafikken skal rulle inn, men ingenting skjer. Kan du gjette hvor i likninga det har gått galt?
Mest sannsynlig gikk det galt allerede før du begynte å skrive. Mest sannsynlig glemte du å tenke på hvordan du skulle få folk til å klikke på artikkelen din. Trafikk kommer nemlig ikke av seg selv, uansett hvor godt innhold er. Hadde det vært så enkelt, hadde vi vært millionærer for lengst, alle mann.
Så hvordan sørge for at artikkelen din både blir lest, likt og delt?
Se for deg at du skummer gjennom et magasin. Hva er det som avgjør om du leser en artikkel eller ikke? Er det forfatteren? Bildet? Lengden på artikkelen? Eller er det overskriften? I de aller fleste tilfeller er det overskriften som drar deg inn, og uansett hvor godt innholdet ditt er, betyr det ingenting uten en like god overskrift. Men hvordan forvandle overskriften til en magnet?
Jo, blant annet ved å
På samme måte som at godt innhold trenger en god tittel, hjelper det ikke med en god tittel dersom innholdet er helt bånn i bøtta. ”Content is king”, og dersom du slurver med innholdet og skriver artikler som egentlig ikke gir leserne dine noe av verdi, vil det både gi feil inntrykk av bedriften din og føre til færre lesere og delinger i sosiale medier. Sett deg i kundens situasjon: Hva er de interessert i? Hva har du av informasjon som de kan være ute etter? Hvordan kan du hjelpe dem? Gå til kundeservice og finne ut hva slags henvendelser og spørsmål de får. Informasjonen herfra kan være helt gull for deg som vil lage virkelig verdifullt innhold til kundene dine.
Et lekkert oppslagsbilde kan være akkurat det som avgjør om en leser trykker seg inn på artikkelen din eller ikke. Dette er spesielt tydelig på Facebook, hvor artikler med bilder får 104 prosent flere kommentarer, 84 prosent flere klikk og 54 prosent flere likes. På Twitter ser man i stor grad den samme trenden: Tweets med bilder får 150 prosent flere retweets. Dersom du tar bilder selv, så sørg for at de er av høy kvalitet. Dårlige og uklare bilder vil nemlig gi omvendt effekt, og samtidig gjøre at bedriften din oppfattes som useriøs.
Bruken av video i sosiale medier har eksplodert de siste årene, og av god grunn: Algoritmene elsker det, og både Facebook og Google gir deg høyere prioritet dersom innholdet er tuftet på levende bilder. I tillegg ser internettbrukere ut til å ønske seg video mer enn noe annet innhold.
Bruker du video riktig, kan du virkelig rocke sosiale medier, men husk at dersom bedriften din egentlig ikke har den tiden og kompetansen som kreves, så kan det være best å styre unna.
Spør du ikke, får du ikke. Det samme gjelder i sosiale medier. Bare det å oppfordre folk til å dele innholdet ditt, kan øke engasjementet med hele 40 prosent eller mer. Men du, ikke spør hvis du ikke er villig til å gjøre det samme tilbake.
Hvis du legger til ulike delingsknapper på nettsiden eller bloggen din, gjør du det veldig enkelt for leserne å dele eller videresende innholdet ditt – helt uten å måtte forlate nettstedet. Men NB, NB: Ikke legg til for mange delingsknapper – Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram er mer enn nok. Blir lista over delingsknapper lenger enn artikkelen du har skrevet, kan du virke en smule, tja, desperat.