La oss si at du har brukt flere timer på å skrive et knakende godt blogginnlegg som beskriver alle fordelene ved en spesifikk tjeneste eller et produkt bedriften din tilbyr. Supert! Dette må det vel bli butikk av, tenker du kanskje.
Men uansett hvor godt og selgende du har skrevet, hjelper det lite hvis du ikke har på plass en CTA (Call to Action) – en treffende punchline – som oppfordrer og motiverer leseren til å klikke seg videre og utføre en handling.
En slik handling kan for eksempel være å fylle ut et skjema, like bedriften din på sosiale medier, laste ned en gratis e-bok, eller andre ting. Dette fører nemlig leseren ett steg videre i kjøpsprosessen – ett steg nærmere å kjøpe produktet eller tjenesten du tilbyr.
En CTA bør være plassert et sted hvor den er godt synlig. I et blogginnlegg kan det være smart å plassere CTA-en helt i bunnen, slik at et klikk på denne blir et naturlig steg videre for leseren. I et nyhetsbrev kan det imidlertid lønne seg å plassere den høyere opp i teksten.
Et godt tips er også å plassere en CTA på hver side på nettstedet ditt, som leder til mer innhold eller oppfordrer til å ta kontakt med bedriften din. Ta en gjennomgang av nettstedet ditt. Har alle sidene en klar vei videre for leseren? Hvis ikke: Legg til en CTA for å hjelpe ham videre!
For at CTA-en skal ha mest mulig effekt, er det viktig at den har et tydelig budskap som er enkelt å forstå. Vær kort og direkte – og bruk aktive verb.
Skriv:
«Last ned e-boken her – helt gratis.»
Ikke skriv:
«E-boken kan lastes ned gratis her.»
Det er også smart å inkludere hva leseren får ved å klikke på lenken, samt forsikre han om at det virkelig er gratis og uforpliktende, for eksempel:
«Fyll ut skjemaet under, så sender vi deg brosjyren vår – helt gratis.»
«Klikk her for å motta velkomstpakken vår – helt uforpliktende.»
På den måten fjerner du eventuelle bekymringer leseren måtte ha, noe som gjør det mindre skummelt for vedkommende å klikke på CTA-en din.
For at CTA-en skal ha best mulig effekt, er det viktig at den skaper oppmerksomhet og er godt synlig. Bruk kontrastfarger, og sørg for at den skiller seg ut. Er den for lik resten av nettsiden, er det ingen som legger merke til den.
Det finnes dessverre ikke noe fasitsvar på hvordan en CTA bør se ut. Det som passer for én bedrift, vil kanskje ikke fungere for andre. Her er det med andre ord lurt å prøve seg frem litt og litt for å se hva som er mest populært. Du kan for eksempel lage to ulike CTA-er og se hvilken som har best klikkrate.
Lykke til!