Sliter du med å komme i gang med innholdsproduksjonen? Heldigvis er skrivesperra ofte enklere å bli kvitt enn det mange tror. Her er våre beste tips til hvordan du kan skru opp tempoet på skrivingen og øke aktiviteten i kanalene dine.
Har du kjent at du virkelig kvier deg for å produsere blogginnlegg eller innhold til sosiale medier? Antagelig er det fordi du vet hvor tungt det kan være å stå fast. For enten du sliter med å finne et engasjerende tema eller har kreativt kladdeføre, kommer den ubehagelige følelsen av at du kaster bort tid ofte snikende før du vet ordet av det – og da er det fort gjort å heller prioritere andre arbeidsoppgaver.
Heldigvis finnes det veier ut av denne hengemyra, som raskt får deg back on track. Her er tre triks vi bruker for å sikre et jevnt høyt tempo på innholdsproduksjonen:
Det første du bør gjøre, er å sette av tid til en workshop der du og alle andre som produserer innhold, i fellesskap utarbeider en innholdsplan og en publiseringskalender. Du trenger ikke å lage disposisjoner for alt som skal produseres, men forsøk å få ned de viktigste stikkordene for det dere vil formidle i løpet av det neste året eller halvåret:
Deretter kan du begynne å fylle ut en plan som skal følges fra uke til uke:
Selv når du vet hva du skal skrive om, kan det være vanskelig å formulere den første setningen. Her gjelder det å følge et triks du garantert har hørt før: Bare skriv! Grunnen til at dette gamle trikset stadig gjør susen, er at hjernen ofte fungerer bedre når vi har en tekst foran oss. Tekst og setninger gir deg et håndfast utgangspunkt som er mye enklere å jobbe med enn det uendelig blanke arket.
Samme hvor usikker du er på ideen din, lønner deg seg altså å bare få det ned på papiret. Når du leser gjennom det du har skrevet, er sjansen større for at det vil dukke opp nye tanker og gode ideer – og du vil raskere se hva som fungerer og ikke.
Rykende ferskt og originalt innhold gir som regel mye bedre resultater enn gjenbruk av gamle tekster. Det betyr derimot ikke at du er nødt til å starte på bar bakke hver gang du skal publisere noe. Har du for eksempel skrevet en e-bok eller publisert en fagartikkel nylig? Eller har noen i bedriften akkurat laget en film eller en presentasjon? Da kan det være at du har gull allerede.
Godt innhold kan nesten alltid presenteres på flere ulike måter uten at det oppleves repeterende for leseren. Publiser innholdet i nytt format, finn en annen vinkling eller lag en kjapp oppsummering – det er ikke farlig å gjenta gode poenger.
Sliter du fremdeles med å produsere nok og godt nok innhold i kanalene dine? Ta kontakt, så finner vi ut av hvordan du enklest kan skru opp tempoet på innholdsproduksjonen og bli mer synlig i kanalene dine.