Med personas som markedsføringsverktøy kommer du enda tettere på kundene, som igjen gjør det lettere for bedriften å skreddersy kampanjer og innhold.
Å bruke personas aktivt i markedsføringsarbeidet gir deg en rekke fordeler, blant annet mer effektive kampanjer og mer tilpasset innhold. Her forklarer vi deg, helt konkret, hvordan du går frem for å lage ulike personas.
I vårt forrige blogginnlegg kunne du lese at personas med årene har blitt et svært populært verktøy – ikke bare for markedsførere, men for alle som ønsker å nå ut til ulike segmenter av et marked og kommunisere mer effektivt. Å jobbe med personas er gøy, og i tillegg er det enkelt å komme i gang. Her er våre beste tips til hvordan du lykkes med arbeidet.
Mest sannsynlig vet de ansatte i bedriften din allerede mye om de ulike målgruppene deres. Gå til salgsavdelingen og snakk med dem. Hva vet de om kundene? Hvordan beskriver de dem? Ta med penn og papir, og noter! Et annet godt tips er å stupe ned i CRM-systemet eller kundedatabasen og se etter fellesnevnere. Hva finner du ut om de ulike kundene? Har de noen fellestrekk?
Ta opp telefonen eller dra ut og snakk med kundene dine ansikt til ansikt. Det trenger verken å være tidkrevende eller slitsomt. Alt du trenger, er noen minutter til å skape deg et inntrykk og notere det viktigste, som blant annet
Et annet tips er å benytte kontaktskjemaet på nettsiden din til å samle inn verdifull informasjon om kundene. Legg inn et par felt hvor kundene (frivillig) kan fylle inn ekstra opplysninger om seg selv, og vips, så vet du enda litt mer om dem.
En annen god måte å bli kjent med kundene på, er å sende ut en undersøkelse med spørsmål som blant annet dekker følgende:
Den letteste måten å distribuere en slik undersøkelse på, er via e-post. Legg ved en kort og hyggelig melding hvor du høflig ber dem om å svare på undersøkelsen – og ikke minst understreker at det kun tar et par minutter.
Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan du organiserer informasjonen du har samlet inn. Det viktigste er å bruke god tid på å finne fellestrekk hos kundene og gruppere dem sammen på en oversiktlig måte. Mens noen benytter seg av Excel-ark, foretrekker andre den mer visuelle varianten, med illustrasjonsbilde og kallenavn. Under ser du et eksempel på hvordan det kan gjøres. Hvor mye du skriver om hver persona, er helt opp til deg, men vær kritisk og hold deg til informasjon som du faktisk kan støtte deg på i markedsføringsarbeidet.