Samtext
Slik kommuniserer du til ulike personas (eksempler)

Hvordan leverer du samme budskap til to helt forskjellige personas? Vi viser deg hvordan!

Slik kommuniserer du til ulike personas (eksempler)

Alle mennesker er forskjellige, men heldigvis er det noen som likner litt mer på hverandre enn andre, og som derfor kan grupperes sammen. Men hvordan leverer du egentlig samme type budskap til to helt ulike grupper? Her viser vi deg hvordan du kan gjøre det.

La oss si at bedriften din selger elektriske tannbørster og er i ferd med å lansere et nytt produkt – en innovativ børste med imponerende teknologi og flere avanserte funksjoner. I forkant av lanseringen har du identifisert to ulike personas, og nå ønsker du å sende en e-post til hver av dem for å annonsere den store nyheten. Du vet at du ikke bør formulere deg helt likt til de ulike gruppene, men hva betyr egentlig det? Sånn i praksis, altså? 

Les også: Hva er personas – og hvordan får de fart på markedsføringen din?

Under viser vi deg med eksempler hvordan du kan bruke informasjonen du har om de ulike personasene, til å skreddersy budskapet på en god og effektiv måte.

Persona 1: Analytiske Arne

La oss si at den ene av personasene er Analytiske Arne, 42 år fra Oslo. Du vet at han jobber i bank, har en inntekt på 820 000 kroner, og at han på fritiden liker å lese bøker og tidsskrifter. Han foretrekker å kommunisere via e-post og er mer opptatt av fakta og tall enn følelser og erfaringer. Du har funnet ut han vanligvis gjør mye research på egen hånd før han kjøper noe, og at du derfor bør fokusere mer på produktets unike egenskaper og mindre på grunnleggende fakta. Du vet at han liker formell og direkte kommunikasjon, og at han misliker store ord og lovnader, spesielt dersom de ikke understøttes av tall og fakta.

På bakgrunn av denne informasjonen kan en e-post til Analytiske Arne se slik ut:

Hei, Arne!

I dag lanserer vi vårt nyeste og desidert mest innovative produkt: tannbørsten xOi-2. Kliniske studier viser at vår nyeste xOi-teknologi fjerner opptil 80 prosent mer plakk og 90 prosent mer tannstein enn manuelle børster. I tillegg har over 90 prosent av de som har pusset med børsten, rapportert en merkbar forbedring i generell munnhelse.

Med den nye børsten følger også flere avanserte funksjoner, blant annet interaktiv skjerm og 3D-sporing som kan tilpasses etter behov …  

I dialog med Analytiske Arne handler det altså om å gi så detaljert informasjon som mulig. I stedet for å si «Børsten fjerner plakk mer effektivt …» bør du si «Børsten fjerner 80 prosent mer plakk enn …». Et annet tips er å holde tonen profesjonell og saklig, og ikke late som om dere er nærmere hverandre enn dere egentlig er. Det vil nemlig bare irritere ham.  

Persona 2: Sosiale Storby-Stine

La oss gå videre til Sosiale storby-Stine, en nyutdannet og kreativ 29-åring fra Tønsberg. Stine har akkurat begynt å jobbe som markedskoordinator og bruker fritiden til å trene og treffe venner. Hun verdsetter gode og nære forhold – også når det kommer til bedrifter – og legger mindre vekt på tall og fakta og mer vekt på følelser, erfaringer og relasjoner. Stine er også en travel dame og liker derfor at folk kommer fort til poenget, spesielt bedrifter som forsøker å selge henne noe.

Selv om du ønsker å levere nøyaktig samme budskap til Stine som til Arne – nemlig at dere akkurat har lansert en ny tannbørste – bør du ordlegge deg annerledes:

 Kjære Stine

Hvordan står det til med deg og tannhelsen din om dagen?

Grunnen til at vi spør, er at tannhelse er viktig – mye viktigere enn hva mange kanskje tror. Den påvirker både hverdagen og livskvaliteten vår, og må derfor tas vare på, akkurat som alt annet.

Med vår splitter nye tannbørste xOi-2 kan du være helt sikker på at tennene og tannkjøttet ditt både pleies og vedlikeholdes. Børsten bidrar til å fjerne karies og plakk langt mer effektivt enn manuelle børster, og inneholder i tillegg flere avanserte funksjoner som gjør at du kan skreddersy børsten til akkurat din munn og dine behov.

Vårt kundeservicesenter er åpnet hver eneste dag fra klokken 08.00–22.00 og kan alltid hjelpe deg – både med tekniske spørsmål og spørsmål om generell tannhelse …

Som du ser, er e-posten til Stine langt mer personlig og mindre preget av tall og fakta. Fokuset her er på omsorg og den mer personlige relasjonen mellom bedriften og kunden. Samtidig kommer produktets gode egenskaper tydelig frem, og Stine forstår raskt hva børsten kan gjøre for akkurat henne.

De fleste personas er en blanding av personlighetstyper

Husk at de aller fleste mennesker er en miks av ulike personlighetstyper, og at de færreste passer inn i kun én kategori. Samtidig: Når du kjenner til de ulike personasene, blir det lettere for deg å vite hva du bør spille på, og hvordan du best mulig kan skreddersy budskapet. Kanskje treffer du på første forsøk, kanskje må du prøve deg litt frem og se hvordan de ulike personasene responderer – og justere deretter. Uansett vil du nok erfare at personasene dine blir et svært nyttig verktøy som gjør at du mye raskere finner frem til den kommunikasjonsstilen som passer deg og kundegruppene dine best.

Er du nysgjerrig på hvordan et tekstbyrå kan hjelpe deg både å spisse og finjustere ulike budskap til ulike målgrupper? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat, så ser vi hva vi kan gjøre akkurat for deg og bedriften din!

Pia Sabel Gulling

Pia Sabel Gulling
Tekstforfatter

pia.sg@samtext.com

Samtext logo
Samtext International AS
Vækerøveien 137
0383 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00