Synes du det er vanskelig å holde styr på begrepene innenfor søkemotoroptimalisering? Da er du garantert ikke alene. Derfor har vi laget en kjapp innføring i de to hovedkategoriene innenfor SEO, nemlig on-page og off-page.
Det å holde tritt med SEO-utviklingen kan av og til minne om et nådeløst sisyfosarbeid. Før du har rukket å lære deg de seneste reglene og begrepene, dukker det opp en liste med nye. Sånn føles det i hvert fall ofte.
Heldigvis er mange av de nye spillereglene selvforklarende, i alle fall så lenge du har den mest grunnleggende kunnskapen på plass. Til å begynne med kan det være lurt å skille mellom det som er on-page SEO, og det som er off-page SEO.
De seneste årene har eksterne faktorer som lenking, sosiale medier og gjesteblogging blitt mer sentrale i arbeidet med å gjøre en nettside synlig i Google-søk. Derfor har man også begynt å skille mellom SEO som går på tekst og innhold, og SEO som handler om faktorer utenfor nettsiden.
Veldig enkelt forklart, er on-page og off-page SEO som to underkategorier innen søkemotoroptimalisering:
Under finner du en oversikt over de viktigste elementene innenfor on-page og off-page SEO.
Sannheten er at alle de tekniske elementene innenfor søkemotoroptimalisering har liten eller ingen virkning dersom innholdet på siden din ikke oppleves godt og nyttig for leseren. Om leserne klikker seg raskt ut igjen fordi de ikke fant det de lette etter, kommer nemlig Google til å straffe deg for det.
Det er derfor superviktig å alltid begynne med å optimalisere budskap, tekst, formatering og flyt på nettsiden din. Det er dette som kalles on-page SEO.
Målet med on-page (eller on-site) SEO dreier seg i korte trekk om at leserne skal oppleve innholdet ditt som godt og relevant, og at Googles algoritmer skal gi siden en høyere score. Google ser blant annet på
Her kan du lese mer om hvordan du lykkes med SEO og blir mer synlig i Google.
Så mange som 75 prosent av Googles brukere klikker seg aldri videre fra side én etter et søk. Havner du på side to i søkeresultatene, har du med andre ord et elendig utgangspunkt i jakten på å nå kundene. Ikke rart konkurransen om plassene på førstesiden er knallhard!
Skal du klatre til topps i søkemotoren, holder det derfor ikke å optimalisere innholdet på nettsiden – spesielt innenfor de mest populære søketermene.
For å avgjøre hvilke sider som er «best», ser Google på faktorer utenfor siden, som sier noe om hvorvidt innholdet har høy eller lav kredibilitet. Alt arbeid du gjør med å forbedre denne kredibiliteten, kalles off-page SEO.
Selve hjørnesteinen innen off-page SEO er backlinking. Backlinking handler om hvor mange andre sider som lenker til akkurat din side. Dette gir Googles algoritmer en pekepinn på hvor populært innholdet ditt er, og om du anses som en autoritet blant andre.
Om Google vurderer innholdet på nettsiden din for å være like bra som hos konkurrenten, vil antallet lenker inn til siden din trolig avgjøre hvem som havner høyest i søkeresultatene. Også selve lenkene vurderes på kriterier som
I tillegg til backlinking, analyserer Googles algoritmer også andre faktorer. Blant annet kan markedsføringen av siden i sosiale medier og om du for eksempel har gjesteblogget på andre nettsteder, bidra til å gi deg en høyere score.
Vi i Samtext jobber med on-page SEO hver dag og kan triksene som tar nettsidene dine høyere opp i søkeresultatene. Har du spørsmål eller lurer på hvordan vi kan hjelpe deg? Ta kontakt, så legger vi en slagplan sammen.