Robot på vei inn kontorbygningen til et tekstbyrå.
Du har helt sikkert hørt om den nå: ChatGPT – den lynende intelligente chatroboten som uten problemer spytter ut tekst på flere språk basert på hvilken kommando du fôrer den med. Skrive fiktive teaterstykker og produsere overbevisende reklametekster? Null stress. Lage korte sammendrag av vitenskapelige artikler og planlegge innlegg i sosiale medier? Lett som en plett. Om vi er nervøse? Nei da. Ikke i det hele tatt …
La oss bare få sagt dette først som sist: ChatGPT er et svært imponerende verktøy med et nærmest utømmelig potensial. Støttet av kunstig intelligens og enorme datamengder er det knapt grenser for hva man kan få til med vidunderet.
I ukene etter at den ble lansert, ble samtalene våre rundt lunsjbordet om Forræder og helgens strabaser byttet ut med litt smånervøs diskusjon om nyvinningen. Vi ble raskt enige om at vi måtte utnytte og spille på lag med teknologien, fremfor å legge oss ned i fosterstilling og be til teknologigudene om at dette bare var et blaff.
I dag bruker tekstforfatterne våre ChatGPT titt og ofte, for eksempel hvis den fæle skrivesperren kommer over dem. Da kan de bare mate o’ store robothøvding med et par stikkord, og voilà, så får de flere forslag og ideer som sparker i gang kreativiteten deres igjen. Ved å stille spesifikke spørsmål kan de samtidig utføre research raskere og enklere fordype seg i et emne. De kan også bruke ChatGPT til å lage sjekklister før et viktig kundemøte, planlegge innlegg i sosiale medier og få bedre kundeinnsikt. Den har dessuten servert oss en fordømt god vaffeloppskrift.
Men akkurat som andre superhelter (eller superskurker, avhengig av hvordan du ser på det) har også chatboter sin kryptonitt.
Selv om ChatGPT er aldri så genial, er den langt fra perfekt. Greit, den kan kanskje gi oss en oppsummering av Shakespeares samlede verker raskere enn vi klarer å sette over kaffen, men den har også noen begrensninger (takk og pris):
Humor er noe veldig menneskelig og varierer mye fra kultur til kultur. ChatGPT kan være litt … vel, la oss si «tørr». Spør du den om en vits, er sannsynligheten stor for at resultatet vil få deg til å himle med øynene snarere enn å hige etter pusten fra et latteranfall.
Humor er nemlig dypt rotfestet i en kulturell eller sosial kontekst og bygger ofte på ironi, ordspill og dobbeltbetydninger, noe som er vanskelig for en maskin å tolke. Den er også blitt trent opp til å være veldig politisk korrekt, så vi anbefaler heller å ta en kjapp telefon til onkel Harald hvis du er ute etter en grovis.
Selv om ChatGPT etter beste evne forsøker å etterligne et menneske, kommer den til kort på flere områder. Den sliter for eksempel med å fange opp sarkasmen i en musikkanmeldelse, eller å skildre følelsen når man er ordentlig forelsket. Nevnte vi forresten at den ikke er spesielt god til å rime? På det området er den helt i svime. For ChatGPT har ganske enkelt hverken følelser, empati eller menneskelig bevissthet (ennå), og tekstene den leverer, blir ofte ganske kjedelige og «grå» – fulle av floskler og selvfølgeligheter.
Enn så lenge er det mennesker bak tastaturet som må ta seg av de virkelig nyanserte og følelsesmessige delene av skrivingen. Vi forstår smerten av og kan beskrive å få hjertet sitt knust etter et samlivsbrudd, og vi har kjent på og kan skildre duften av skinninteriøret i en flunkende ny bil. Det er nettopp i slike tilfeller at den menneskelige erfaringen virkelig blir verdifull i tekstproduksjon.
Der ChatGPT produserer innhold basert på instruksjonene den mottar og datamengdene den er trent på, trenger man en dypere forståelse for å sette seg inn i de unike behovene til en spesifikk målgruppe. Å skrive målrettet innhold for unge og urbane tech-geeks setter for eksempel krav til at man bruker en helt annen tone og stil enn om man skriver for pensjonister som strever med å holde tritt med utviklingen.
Bedrifter som kontakter oss for å få hjelp med skrivingen – enten det er til en nettside, en brosjyre, en produkttekst eller en kundecase – har ofte definert noen forretningsverdier og en egen tone of voice som representerer hvordan de ønsker å fremstå overfor kundene sine. Et godt eksempel her er IKEA, som er opptatt av at språket deres skal flyte like naturlig og enkelt som i en samtale mellom to gode venner.
Derfor er det viktig at teksten vi produserer for kundene våre, står i stil med merkevaren deres og holder den ønskede tonen. Også her vil ChatGPT oppleve vanskeligheter, ganske enkelt fordi den mangler kontekst og kunnskap om den aktuelle bedriften. En menneskelig tekstforfatter kan imidlertid foreta grundig research, intervjuer og fysiske kundebesøk for å sette seg godt inn i bedriftens produkter, tjenester og målgrupper – og tilpasse teksten deretter.
ChatGPT er basert på ufattelig store mengder informasjon, men det er ingen garanti for at denne informasjonen er korrekt eller oppdatert. Er det én ting vår digitale venn hater, så er det å ikke kunne gi deg svar på det du lurer på. Den er ikke trent opp til å si «Jeg vet ikke». Så i stedet for å innrømme at den ikke sitter på svaret, kan du risikere at den rett og slett finner på ting for å gjøre deg happy.
Sannheten er at ChatGPT bare gjetter på hvilken informasjon du er ute etter, leverer et svar den tror er innafor – og håper at du tar det for god fisk. Et svar som kanskje ser riktig ut (for det er jo så godt formulert), kan altså vise seg å være ren fiksjon. Og ber du om referanser den har brukt for å komme frem til svaret, kan den henvise til bøker og forfattere som aldri har eksistert. Det er derfor svært viktig å ta en grundig gjennomgang og kvalitetssikre svarene du mottar, slik at du ikke bidrar til å spre feilinformasjon – for det vil du jo ikke.
«Enn så lenge er det mennesker bak tastaturet som må ta seg av de virkelig nyanserte og følelsesmessige delene av skrivingen.»
I Samtext ser vi alltid etter nye måter å oppfylle og overgå tekstbehovene til kundene våre på. Ved å kombinere kraftfull teknologi og menneskelig kløkt kan vi skape innhold som både appellerer til følelsene og utnytter den enorme datakraften dagens digitale verktøy tilbyr. Vi tror nemlig at kunstig intelligens bare vil gjøre pennene til tekstforfatterne våre enda skarpere enn de allerede er i dag.
For deg som bruker ChatGPT i det daglige, tilbyr vi derfor ulike tjenester som sikrer at innholdet ditt holder topp kvalitet. Her er noe av det vi kan hjelpe deg med:
Det er liten tvil om at kunstig intelligens bringer med seg store muligheter innen tekstproduksjon. Ved å kombinere lynrask datakraft med menneskelig innsikt og kreativitet kan bedrifter effektivisere tekstproduksjonen og skape innhold som skaper engasjement og øker salget. Vi er overbevist om at bedrifter som lærer seg å bruke den på riktig måte, vil få et stort konkurransefortrinn i dagens digitale landskap – helt til det kommer en ny teknologi og overtar stafettpinnen.
Avslutningsvis ber vi «hovedpersonen» selv, ChatGPT, prøve seg på en konklusjon:
«I en verden hvor digital innovasjon stadig utvikler seg, er nøkkelen å finne en harmoni mellom maskinens effektivitet og menneskets kreativitet. Sammen, side om side, skriver vi morgendagens historier. Tekstforfattere, frykt ikke den digitale revolusjonen, men omfavn den – og la oss skape magiske tekster sammen.»
Vi kunne ikke ha sagt det bedre selv … eller?
(PS: Alle bildene i dette blogginnlegget er generert av kunstig intelligens. Ingen av personene som er avbildet, eksisterer i virkeligheten – selv ikke duden i bilen.)
Trenger du hjelp til å skape glimrende tekster – enten med eller uten robotassistanse – som engasjerer og treffer de riktige menneskene? Ta kontakt med daglig leder Trond på 90 60 99 46!