Samtext
Korrektur, språkvask eller redigering – slik identifiserer du hvilken tjeneste som får teksten til å skinne

Korrektur, språkvask eller redigering – slik identifiserer du hvilken tjeneste som får teksten til å skinne

Trenger du hjelp med en tekst, men er usikker på hva slags hjelp du faktisk trenger? Ikke så rart – forskjellen på korrektur, språkvask og redigering er ikke alltid like åpenbar. Her kan du lese mer om de ulike tjenestene, slik at det blir lettere for deg å velge det som passer dine behov.

Scenario: Du har publisert en lekker landingsside og brukt tid og krefter på å få trafikk inn til den – både med Google Ads og innlegg i sosiale medier. Trafikk får du, men det kommer nesten ingen kundeforespørsler ut av det. Hva gjør du? Ryggmargsrefleksen er å øke synligheten til landingssiden ved å øke annonsebudsjettet og publisere enda flere SoMe-innlegg.

Men det er noe helt annet du må og skal gjøre aller først: Sjekk at landingssiden er skrevet på en slik måte at folk gidder å lese den og får lyst på tjenesten din! Skrive- og layoutfeil, fremmedord og TBF-er (trebokstaversforkortelser) uten forklaring er alltid upopulært, men det samme er unødvendige argumenter og innhold som bare er lagt inn for å få nok tekst eller tilfredsstille søkemotoralgoritmene. Hva er i så fall løsningen? Du må finne en annen person enn forfatteren og få vedkommende til å korrekturlese, språkvaske eller redigere teksten. Når sant skal sies, må kanskje den personen gjøre alle disse tre.

Korrektur: Vink farvel til skrivefeil!

Når du sender inn teksten din til korrektur hos Samtext, vil en av våre eksperter på rettskriving og grammatikk finne frem lupen og spisse rødblyanten. Korrekturleseren går systematisk gjennom teksten for å luke ut alle språklige uhumskheter, enten det er stavefeil, særskriving eller mangelfull tegnsetting. Etter en runde i korrekturen er teksten feilfri og klar for å gå ut i verden med ny selvtillit! 

Språkvask: Si hei til en bedre og enklere tekst!

Vi girer korrekturen et hakk opp – nå er det setningsoppbygging, ordstilling og inkonsekvent språkbruk som skal til pers. (Men stavefeil, komma og punktum slipper selvfølgelig ikke unna, de heller.) Etter en språkvask garanterer vi at teksten er lettlest, effektiv og flyter godt – uten at innhold eller opprinnelig struktur har blitt endret.  

Redigering: Midt imellom språkvask og tekstforfatting!

Denne gangen nøyer vi oss ikke med å skifte ut ord eller dele en setning i to – her er det skreddersøm som gjelder. Ved redigering er verken innhold eller struktur fredet: Vi fjerner avsnitt som ikke fungerer, og erstatter med ny tekst, omdisponerer stoffet og eliminerer alle språkfeil, før vi syr det hele sammen til en knallgod tekst med tydelig budskap som treffer målgruppa.

Dette bør du tenke gjennom

Nå har du forhåpentligvis et klarere bilde av hva korrektur, språkvask og redigering innebærer og kanskje også en formening om hvilken variant som vil egne seg best for din tekst? Men før du legger inn en bestilling, kan det være lurt å stoppe litt opp og tenke gjennom følgende spørsmål:

1. Hvor gjennomarbeidet er teksten?

Har du eltet og knadd teksten så grundig at den egentlig er publiseringsklar, men du trenger et trent språk-øye til å grave frem tastefeil og manglende punktum som helt sikkert ligger gjemt i setningsmylderet? Eller er det snakk om et røft utkast hvor både innholdet, strukturen og språket har forbedringspotensial?

2. Hva er formålet med teksten?

Er målet med teksten å trigge en handling hos leseren, for eksempel å kjøpe et produkt, bestille en tjeneste eller donere penger til veldedighet? Eller er poenget å beskrive, forklare og opplyse? En selgende tekst stiller andre krav til språk og stil enn en informativ tekst.

3. Hvem er avsenderen og mottakeren av teksten?

Har firmaet ditt eller merkevaren din definerte verdier og en tydelig identitet? Svaret er helt sikkert ja – og dette bør reflekteres i teksten. Det handler om å finne en egen stemme – også kalt tone of voice – som skaper gjenkjennelse og tillit. Like viktig er det å definere målgruppa, altså hvem du skriver teksten for. Begge deler legger føringer for språk, stil og tone i teksten.

4. Bør teksten søkeoptimaliseres?

Er det viktig for deg at teksten bidrar til god synlighet i Googles søkemotor? SEO, eller søkemotoroptimalisering, er kunsten å overbevise både leseren og algoritmene. Det handler ikke bare om å anvende søkeord, lenker og tags, men om å avdekke og besvare leserens bevisste og ubevisste spørsmål på en så god måte at de blir på siden din og foretar seg nye handlinger.

Så hva skal jeg bestille når, sa du?

  • Har du en bruksanvisning for et produkt og vil få teksten sjekket før den går i trykken? Bestill en korrektur.
  • Har du en årsrapport og tenker det er greit med en ekstern gjennomgang før den publiseres? Send den til språkvask først!
  • Har du et utkast til en selgende tekst som skal være SEO-optimalisert og ha en tydelig tone of voice? Ja, da er nok redigering det du behøver.

Og så var det prisen, da

Enten det er snakk om korrektur, språkvask eller redigering, vil tidsbruken vår – og dermed også prisen – avhenge av hvor treffsikker teksten er i utgangspunktet. Å kun kikke etter og rette opp skrivefeil, er mindre tidkrevende enn å omformulere setninger eller omdisponere innholdet. Konklusjonen er derfor at ren korrektur er rimeligst i innkjøp, etterfulgt av språkvask og deretter redigering. Samtidig er det viktig å huske at det dyreste alternativet til syvende og sist alltid vil være en tekst som ikke oppnår ønsket effekt.

Helt til slutt

Overveldet? Husk at vi selvsagt ikke forventer at du vet eksakt hvilken tjeneste du trenger. Uansett om det er korrektur, språkvask eller redigering du ender opp med til slutt, er første steg på veien alltid det samme: Ta kontakt, send oss teksten – så definerer vi behovet sammen!

Redaksjonen

Redaksjonen

Samtext logo
Samtext International AS
Vækerøveien 137
0383 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00