SEO (søkemotoroptimalisering) er gull for bedriften din
Å synes eller ikke synes, det er spørsmålet – i alle fall i Googles søkemotor. For selv om du har en flott hjemmeside med gode tekster, er du likevel ikke garantert god synlighet på nett. Jobber du derimot aktivt med SEO, er toppen av resultatlisten innen rekkevidde. Her viser vi deg hvorfor og hvordan.
Du har kanskje hørt det før. Nemlig at det beste stedet å skjule et lik, er på side to i Google. Ja, for husker du egentlig sist du gadd å klikke deg videre fra side én etter å ha søkt etter noe på nett? Nettopp.
De fleste kjøp starter med et søk på nett, og når vi vet at det gjøres omtrent 50 millioner Google-søk i Norge hver dag, er det ingen tvil om at det er god butikk for bedriften din å rangere høyt i søkemotoren.
Dette er SEO
SEO, eller søkemotoroptimalisering, er kunsten å tilpasse nettsiden din slik at den blir rangert høyest mulig av Google i det organiske søkeresultatet – det vil si de treffene som ikke er annonser. Kort fortalt handler det om å lage glimrende innhold for leseren, og med riktig bruk av søkeord, lenker, overskrifter og utforming av siden.
Med gode tekster som spiller på lag med algoritmene, vil siden din bli vurdert som et relevant treff for det aktuelle søket. Du vil deretter stige på listene og vips, så har du blitt mye mer synlig for potensielle kunder på jakt etter den varen eller tjenesten du tilbyr.
Slik fungerer det
Tenk på en søkemotor som et gigantisk oppslagsverk der en algoritme sørger for å katalogisere innholdet. Når en person legger inn et søk, vil søkemotoren lete gjennom siden din for å se om innholdet sammenfaller med det «googleren» søkte etter. Og dersom du har søkemotoroptimalisert teksten slik at den gjør nettopp det, ja da blir du belønnet med en høy rangering.
Byggesteinene i on-page SEO, altså optimaliseringsarbeidet du gjør på selve nettsiden, er blant annet:
- Nøkkelord: Hvilke(t) ord ønsker du at søkemotoren skal finne? Her er det viktig å gjøre et skikkelig grunnarbeid, slik at du vet hva kundene dine søker etter. Bruk nøkkelordet ofte nok, men ikke overdriv – det finnes verktøy som hjelper deg med dette.
- Title tag: Dette er overskriften som vises i Google-resultatet, som brukeren kan klikke på. Den bør gi et tydelig inntrykk av hva nettsiden din handler om.
- Metabeskrivelse: Det er viktig å skrive et presist og selgende sammendrag av hva siden din handler om. For selv om det ikke påvirker rangeringen direkte, har metabeskrivelsen mye å si for hva brukeren ender opp med å klikke på.
- Lenker: Hvordan du bruker lenker, både utgående (når du lenker til et annet nettsted) og interne (når du lenker til relevant innhold på eget nettsted), er noe Google analyserer og tar med i beregningen. Du bør ha begge deler i teksten din.
Skriv så godt at både Google og leseren digger deg
Skal søkemotoroptimalisering av nettsiden ha noen hensikt, er det ikke nok å bruke nøkkelord og tilfredsstille andre tekniske detaljer som lengden på avsnittene og siden, bildetekst og ordene i underoverskrifter. En produktside må faktisk skape interesse hos leseren og konvertere den interessen til handling. En informasjonsside må tilfredsstille leserens informasjonsbehov. Hvis du bare fokuserer på SEO-tekniske krav, er det fort gjort å ende opp med en nettside som er perfekt, men dørgende kjedelig. Her er et tips: Skriv først en glimrende tekst uten noen særlig oppmerksomhet på Google, og juster den etterpå for å tilfredsstille disse kravene.
Å skape interesse er viktigere enn algoritme-perfeksjon. Nettsiden er for mennesker, ikke for algoritmer. Men en glimrende tekst som ikke er synlig i Google gir ikke mye mat på bordet, den heller. It takes two to tango, som de sier. Lager du gjennomarbeidet innhold som fenger, er sannsynligheten stor for at brukeren blir værende på siden din, kanskje kjøper noe og kommer tilbake ved en senere anledning.
SEO er ikke en engangsjobb
Der en betalt annonse kan gi umiddelbar effekt, handler SEO om å bygge merkevaren til bedriften din systematisk over tid – samtidig som du klatrer i resultatlisten. Jobber du kontinuerlig med å oppdatere nettsiden og innholdet, kan bedriften din innkassere en betydelig gevinst:
- Det skaper økt, relevant trafikk til nettsiden din – og dermed også bedre lønnsomhet.
- Eksponering av bedriften din med et organisk treff er gratis.
- Det er et verdifullt supplement til betalt annonsering. Og når du kommer opp på topp 3 er det ikke bare et supplement, det gir vesentlig flere klikk enn en annonse.
Og så er det dette: Nettsiden din er med i en løpende konkurranse om topplasseringene. Nye konkurrerende sider og endringer dine ærede konkurrenter gjør på sine nåværende sider, påvirker plasseringen av din egen side. I tillegg endrer Google algoritmen fortløpende, slik at de faktorene som vektes på en bestemt måte i år kanskje ikke vektes på samme måte neste år. Så følg med på hvordan siden din ligger an i forhold til de konkurrerende sidene, og sørg for at din side alltid er bedre!