Samtext
Slik lykkes du med emojier i markedsføringen

Slik lykkes du med emojier i markedsføringen

De florerer på sosiale medier, og de har endret måten vi kommuniserer på. Vi snakker selvsagt om emojier. Brukt på riktig måte kan disse små bildetegnene være et fantastisk markedsføringsverktøy – men det finnes også en del feller å se opp for. Her er våre beste tips til hvordan du lykkes.

Kanskje kvier du deg litt for å dra fram 😍, 🙌 eller 😂 når du kommuniserer på vegne av virksomheten i digitale kanaler? Det er det ingen grunn til – med mindre du driver et begravelsesbyrå, da. Emojier kan være en gavepakke til den digitale kommunikasjonen din, men – og dette er viktig – det handler om å benytte dem bevisst og med måte

Det begynte i Japan …

Ordet emoji er japansk og betyr bildetegn. Og selv om fenomenet for alvor tok av etter at smarttelefonen og sosiale medier som Instagram og Facebook ble allemannseie, så de første emojiene dagens lys allerede i 1999. Da utviklet den grafiske designeren Shigetaka Kurita et sett med symboler som skulle brukes til å beskrive følelser i en tekstmelding som hadde et begrenset antall tegn.        

I dag finnes det over 3000 emojier som kan brukes for å utrykke enten en følelse, idé eller en gjenstand, og for mange av oss har det blitt like naturlig å avslutte en setning med et smilefjes som med et punktum. Så hva er det egentlig emojier får til, som et godt gammeldags ord ikke klarer?

«Et bilde sier mer enn tusen ord»

Når vi kommuniserer ansikt til ansikt, utgjør det nonverbale som ansiktsuttrykk, tonefall og kroppsspråk en stor del av det vi sier. I digital kommunikasjon mangler vi dette aspektet, og det er her emojier kommer inn i bildet (bokstavelig talt): Hjernen vår reagerer nemlig på samme måte når vi ser en emoji som når vi ser et ansikt – de skaper følelser som ikke alltid er enkle å fremkalle med ord.

I tillegg vet vi at mennesker prosesserer visuell informasjon betydelig raskere enn tekst. Dersom du krydrer budskapet ditt med emojier, øker du samtidig sjansene for at de du prøver å nå, faktisk får det med seg. Faktisk viser statistikk at bruken av dem i en Facebook-post kan øke antall likes med hele 57 prosent og delinger med 33 prosent. 

Emojier i markedsføringen er en god idé når du vil

  • tilføre følelser og meninger til budskapet ditt
  • skape engasjement i innlegg på sosiale medier
  • nå fram med et budskap på begrenset plass
  • gjøre merkevaren din personlig og menneskelig

Fem ting du bør tenke på

Nå klør du sikkert du i fingrene etter å bruke emojier aktivt i den digitale markedsføringen din, men før du slår deg helt løs, er det noen ting du bør være oppmerksom på. 

1  Velg emojier som passer merkevaren din

Emojier kan forsterke budskapet ditt og gjøre det lettere for forbrukeren å forstå hva bedriften din står for. Men for å lykkes med det, er det viktig å bruke emojier som passer din tone of voice og som er relevante for bransjen. Identifiser hvilke emojier som representerer merkevaren din best, og benytt disse konsekvent.

2  Kjenn publikumet ditt 

Hvilke emojier bruker målgruppa di? Å kjenne preferansene og emoji-vanene til publikummet ditt, er grunnleggende om du skal lykkes med dem i markedsføringen din.  De over 65 foretrekker sannsynligvis andre emojier enn tenåringer og «millennials», så gjør hjemmeleksene før du setter i gang.

3  Ikke erstatt tekst med emojier

Selv om det kan være fristende å erstatte ord med emojier for å spare plass, er det lurt å unngå dette – uansett hvor tydelige og selvforklarende de er. For når emojier ikke følges av tekst, øker risikoen for at leseren tolker dem på en annen måte enn det som var intensjonen din. Husk derfor tommelfingerregelen om at de skal komplettere teksten, ikke erstatte den.

4  Alt med måte

Å leke seg med emojier er gøy, men ikke overdriv. Blir det for mange av dem i et innlegg, forstyrrer de budskapet i stedet for å forsterke det, og gjør i stedet leseren forvirret, irritert, eller begge deler. Da er veien kort til at bedriften eller merkevaren din blir oppfattet som useriøs, eller, i verste fall, at du undervurderer kunden.

5  Vær sikker på at du vet hva emojien betyr

Ikke helt sikker? Da bør du først og fremst la være å bruke den, dernest slå opp i Emojipedia eller dobbeltsjekke med en kollega om du har forstått den riktig. Husk også at endel emojier kan ha dobbel betydning, og at ikke alle egner seg like godt til å brukes i kundekommunikasjon … 🍑

Hvis du trenger litt hjelp til å komme over emoji-bøygen, stiller vi gjerne! Ta kontakt med kreativ leder og SoMe-ekspert Kristine Harket for en hyggelig prat. 😊

Betine Bernadotte Huflåtten

Betine Bernadotte Huflåtten
Tekstforfatter

betine.huflatten@samtext.com
90 62 03 50

Samtext logo
Samtext International AS
Vækerøveien 137
0383 Oslo
Tlf.: 22 80 52 00