NYTT SAMARBEID: Samtexts Trond Samstad og Berit Wattne i Cloud Media gleder seg til å arrangere Best i Tekst-konferansen sammen. Foto: Tonje Walde
Det er duket for både konferanse, prisutdeling og jubel når vi 24. januar arrangerer Best i Tekst med vår nye allierte – Cloud Media. Men som med så mye annet, begynte Best i Tekst med én manns gnagende frustrasjon.
Historien om Best i Tekst startet en vårdag i 2013, da Trond Samstad reiv av seg håret. Bokstavelig talt. På skjermen hans sto det:
«Firmaet ble startet i 1987. Vi er 35 ansatte og holder til i flotte lokaler på Skøyen. Vi setter alltid kunden i sentrum, og vi er derfor de beste på service.»
Han hadde lest én gørrkjedelig og totalt meningsløs «Om oss»-tekst for mye, og bestemte seg der og da for at noe måtte gjøres.
Noen måneder senere satt han om bord på et lite propellfly med hodet stangende i taket, på vei til Sogndal. Med seg hadde han en stakkars praktikant og den splitter nye Best i Tekst-prisen: et 80 × 60 centimeters innrammet bilde, som han personlig skulle overrekke saft- og syltetøyprodusenten Lerum for Norges beste «Om oss»-tekst.
Siden 2013 har Best i Tekst vært gjennom store endringer. Fra å være et personlig tekstmisjoneringsoppdrag med livet som innsats, til å bli en anerkjent bransjepris og fagkonferanse – og et av Samtext Creatives største hjertebarn.
Helt fra første propellflytur har likevel ideen vært klar: Best i Tekst handler ikke om å dra de dårlige nettsidetekstene gjennom søla, men om å hedre de gode og å inspirere flere bedrifter til å ta tekstene sine på alvor. For hva hjelper det om bedriften din er aldri så bra, hvis du ikke klarer å overbevise andre om det?
Ifølge tekstdoktor og vårt trofaste jurymedlem, Christine Calvert, har de fleste bedrifter et godt utgangspunkt for å kommunisere godt – hvis de bare vil og tør.
– Mange firmaer er fulle av personligheter og har mye bra å si. Likevel er det som om de legger på et kjedelig-filter når de skal presentere seg selv og tjenestene eller varene sine. Resultatet er at de taper både penger og omdømme, sier hun.
Men hvorfor er det så vanskelig å si noe «om oss»?
Det er som å komme til et jobbintervju og bli bedt om å fortelle litt om seg selv. I utgangspunktet burde det være verdens enkleste sak å svare på. Likevel er det mange som syns det blir vanskelig.
Av fire grunner:
Og da er det selvsagt enklest å holde seg til fakta. «Jeg er 45 år, født og oppvokst i Bodø, bor nå på Manglerud …», eller: «Firmaet ble startet i 1987. Vi er 35 ansatte og holder til på Skøyen». Begge svarene sier like lite om hvem du er som person – eller hvem dere er som bedrift.
Hvis du på forhånd har tenkt nøye gjennom hva arbeidsgiveren leseren er ute etter, er det mye lettere å trekke frem de riktige tingene – de som overbeviser leseren om at bedriften din er verdt å ha et forhold til. Det er også viktig å huske at inntrykket av bedriften dannes vel så mye av hvordan dere kommuniserer, som hva dere kommuniserer.
Christine Calvert minner også om at alle lesere er mennesker.
– Det virker som at mange bedrifter glemmer at de som skal lese det som står på sidene deres, faktisk er mennesker. Mange bedriftsledere vil ha mye å lære av de gode bloggerne, som leverer tekster av virkelig høy kvalitet, fulle av personlighet og humor.
Men om du verken har tid eller lyst til å lete deg frem til de gode bloggene, kan du heller holde av 24. januar. Da braker nemlig Best i Tekst løs, og det er ikke bare en hyllest til de gode tekstene – det er også en fagdag for alle som er interessert i god kommunikasjon, og vil lære hvordan man lykkes med tekst.
Blant årets foredragsholdere er Hans-Christian Vadseth i First House, tidligere KK-redaktør og kreativ leder i TINE Gjyri Helén Werp, sosiale medier-ekspert Astrid Valen-Utvik, tekstdoktor Christine Calvert, professor Ruth Vatvedt Fjeld, tekstforfatter i Cloud Media Gjermund Glesnes og vår egen Trond Samstad.
Best i Tekst holdes 24. januar på Felix Konferansesenter i Oslo. Les mer og meld deg på HER