Gjør som Egon Olsen: Legg en plan. NB! Ikke for hvordan du skal rane en bank, men for årets innholdsproduksjon!
Nytt år betyr nye muligheter – også til å planlegge bedriftens innholdsmarkedsføring. Det trenger ikke være verken vanskelig eller avansert, og kan gi store fordeler både for deg og kundene dine.
Er det én ting Egon Olsen har lært oss, så er det alltid å legge en plan. Bruker du litt tid på å utarbeide en innholdsplan, vil selve produksjonen gå vesentlig lettere – samtidig som det vil bli langt morsommere.
Her er våre beste tips for å lykkes med bedriftens innholdsproduksjon!
Dette kan nesten ikke bli sagt nok ganger: Når det kommer til markedsføring, må du alltid vite hvem du skal snakke (eller skrive) til, og skreddersy innholdet deretter. Vet du hva målgruppen din lurer på eller trenger hjelp til? Vet du hva som engasjerer og opptar dem, og i hvilke kanaler de befinner seg? Et godt tips er å snakke med bedriftens selgere eller kundeservice – de har ofte dyptgående innsikt i kundene og kan bidra med relevant og verdifull informasjon. Har produktet ditt eller tjenesten din flere ulike målgrupper, lønner det seg å lage forskjellig – og skreddersydd – innhold til hver av dem.
Å publisere innhold handler i stor grad om å gi både eksisterende og potensielle kunder noe av verdi. Men for å kunne tilby kundene akkurat det er du nødt til å ha et klart mål med innholdet som publiseres. Er målet å tilby eksisterende kunder ytterligere produktinformasjon, eller ønsker dere å trigge nysgjerrigheten til potensielle kunder? Skal innholdet bygge omdømme, eller skal det virke salgsutløsende? Når du planlegger innholdet ditt, må du ikke bare kunne svare på hvem du skal skrive til, men også hvorfor du skal skrive til dem.
Det kan være vanskelig å komme på ting å skrive om. Kanskje føler du at bedriften din selger litt lite spennende produkter eller tjenester, og at dere egentlig ikke har noe interessant å skrive om? Det viktigste å huske på her, er at innholdsplanen må handle om hva kundene dine vil lese om, og ikke nødvendigvis hva du vil skrive om. Høres fornuftig ut, eller hva? Men hvordan skal du (som vi regner med ikke er tankeleser) vite hva kundene dine vil lese om? Jo, vi har noen tips:
Står du helt fast, kan det være en (veldig) god idé å sette ut jobben til noen som virkelig kan det og som kan hjelpe dere både med planlegging, idémyldring og gjennomføring. På den måten sørger dere for best mulig innholdsproduksjon – og får samtidig konsentrert dere om andre verdifulle oppgaver.
Så snart innholdet er planlagt, gjelder det å legge en konkret plan. Den trenger ikke være avansert – fyr opp et Excel-ark og noter følgende:
Alle involverte bør ha tilgang, og dokumentet bør/må oppdateres jevnlig.
Det er fint og flott med planlegging, men det er ikke verdt noe som helst dersom planen ikke implementeres og gjennomføres. For å sørge for at ting blir gjort, lønner deg seg å delegere oppgavene slik at flere deler på ansvaret, men samtidig gi én person hovedansvaret. Sett konkrete tidsfrister og JUST DO IT!