Alle bedrifter har en historie å fortelle. Hva er din?
Har du hørt historien om bedriften som forvandlet ord til gull? Som oppdaget at de satt på en helt unik historie, grep muligheten og gjorde den til sitt kanskje aller viktigste konkurransefortrinn? Ikke det, nei? Da anbefaler vi deg å lese videre!
Det var en gang en stor og mektig bedrift, med ansatte som slet og strevde fra morgen til kveld. De holdt til i en bygning høy som et tårn, midt i sentrum av en myldrende storby.
De ansatte var pliktoppfyllende og hardtarbeidende – og jobbet på spreng for å møte ledernes høye budsjettkrav.
Men uansett hvor hardt de prøvde, og uansett hvor mange timer overtid de jobbet, fikk de det ikke til. De klarte bare ikke å tjene de pengene de skulle, og det la seg en mørk sky over hele bygget.
En dag da de ansatte kom på jobb, lå det dokumentblekker tunge som bly på pultene deres. På hver eneste side var det tall, tabeller og punktlister, og lederne ga streng beskjed om at hvert eneste ord skulle leses og pugges.
«På den måten skal vi øke omsetningen», sa de, og trakk seg tilbake til toppkontorene sine.
De ansatte, som jo var lydige, leste og leste. Problemet var bare at de sovnet alle mann. Det var ikke mulig å komme seg forbi side tre med øynene fortsatt åpne.
Så i stedet for å tjene mer penger, sov de seg gjennom hele arbeidsdagen, og omsetningen sank til bunns.
Da lederne oppdaget dette, ble de rasende. De forberedte en tordentale og kalte inn til haste-allmøte.
«Hva er det med dere?! Skjønner dere ikke hva slags firma dere jobber for?!» skrek toppsjefen, hissig som et sprekkferdig lemen.
De ansatte satt urørlige og skrekkslagne på plassene sine. Ingen turte si et ord.
Til slutt pep det fra en av dem:
«Helt ærlig, så er det ikke så veldig lett å forstå.»
Sjefen sperret opp øynene.
«Hvem sa det? Hei, du! Hva mener du med det?!»
Igjen var det helt stille. Langt om lenge ble en skjelvende arm strukket i været.
«Jeg sa det …»
Toppsjefen marsjerte nedover midtgangen, stilte seg over den ansatte og beordret:
«Vennligst utdyp!»
Den ansatte trakk pusten dypt og svarte:
«Du skjønner det, sjef, at det er ikke direkte lett å forstå hva dere mener med alle disse tallene og tabellene. Og for å være helt ærlig er det ganske kjedelig med så mange punktlister …»
«Kjedelig med punktlister?!?» gjentok toppsjefen forferdet.
Den ansatte kremtet forsiktig og fortsatte:
«Ja, det er dessverre det. Kanskje du heller kan forsøke å fortelle oss om bedriften på en litt mer underholdende måte? Som for eksempel ved hjelp av litt god, gammeldags historiefortelling?»
«Historiefortelling?!? Er dere en gjeng med småunger?!» glefset sjefen tilbake.
Da hørtes plutselig en ny stemme fra salen:
«Jeg syns ikke det hørtes så dumt ut, jeg. Faktisk så elsker jeg en god historie.»
Deretter sa en annen:
«Jeg også. En god historie er noe av det beste jeg vet!»
Til slutt stemte alle i:
«Vi også!»
Toppsjefen gikk fortumlet tilbake til plassen sin og klødde seg i hodet.
«Jaha, okey, så dere vil ha en god historie …»
De ansatte nikket.
«Ja vel, da får dere vel få det, da», mumlet han og fortsatte:
«Det var en gang to fattige unge menn som ønsket å gjøre verden til et bedre sted. De stiftet et selskap, brettet opp ermene og begynte på den lange reisen …»
Sjefen fortalte og fortalte – om strategi, visjon og økonomi, og jo mer han snakket, desto mer forstod han at han hadde funnet gull. At historien til bedriften – med alle disse spennende vendingene, nervepirrende avgjørelsene og fascinerende menneskene – på mange måter var et av bedriftens aller viktigste konkurransefortrinn.
Og de ansatte? De satt som tente lys og lot ordene fylle hver eneste celle med ny motivasjon og inspirasjon.
Og snipp, snapp snute, så var denne historien ute.
Lurer du på hvordan din bedrift kan bruke historiefortelling til å engasjere både ansatte og kunder? Ta gjerne kontakt med oss i Samtext, så pønsker vi ut noe lurt sammen!