Strategisk historiefortelling lar deg fortelle om og skape økt interesse rundt merkevaren eller bedriften din kun ved å ta i bruk noen enkle teknikker. Her viser vi deg hvordan du kommer i gang!
Hvem elsker vel ikke en god historie? Historier har siden tidenes morgen vært med på å forenkle kommunikasjonen mellom mennesker og gjort det mulig for oss å skape gode relasjoner. Og med tanke på at 65 prosent av daglig tale er historiefortelling, er vi alle eksperter allerede.
Ved hjelp av noen klassiske teknikker for historiefortelling kan du forenkle og effektivisere et budskap og sørge for at det faktisk blir husket av publikum. Her er våre beste tips til hvordan du kan bruke teknikkene strategisk til å styrke bedriftens omdømme.
Alle historier kan fortelles ulikt – avhengig av hvem som forteller, hvem målgruppen er og ikke minst hva målet med historien er. Nøkkelordet her er målgruppen. Du må vite hvem du skal fortelle historien din til. Hvis ikke, blir det vanskelig å nå igjennom. Hvor gamle er de? Hva liker de, hva liker de ikke og hvilken sosial gruppe tilhører de?
Dette er viktige spørsmål å besvare, fordi stemmen du bruker når du snakker med tenåringer, naturlig nok må være annerledes enn når du snakker med pensjonister.
Det er skrevet utallige bøker om hva det er som utgjør en god historie – og det med god grunn: Historiefortelling er vanskelig, og det krever mye øving. Likevel finnes det noen ting som kjennetegner en god historie:
Historiefortelling er ikke bare innmari gøy, det gir også mange viktige fordeler for bedriften, blant annet
Fordi det er en mer naturlig kommunikasjonsform, kan historiefortelling bidra til at selskapet ditt oppfattes som mer troverdig, samtidig som at kundene får en bedre oppfatning av merkevaren din.
Og da gjenstår det bare å si: Snipp, snapp, snute, så var dette eventyret ute. Lykke til med historien din!
(PS: Har ikke bedriften ressursene til å skrive selv? Da kan du kanskje få hjelp her.)