inbaʊnd ma:rkəting
Definisjon: Inbound marketing – inngående markedsføring på norsk – er en markedsføringsmetode som går ut på å tilby relevant og engasjerende innhold til målgruppen du ønsker å nå ut til. Dette innholdet, som kan være enten skriftlig eller visuelt, består vanligvis av informasjon som er relevant for forbrukerne når de befinner seg i en kjøpssituasjon. Inbound marketing handler altså om å tiltrekke seg kunder ved å skape verdifullt innhold som de søker etter på egen hånd, fremfor å «forstyrre» dem med uønsket reklame.
Med inbound marketing er det vanlig å bruke en kombinasjon av markedsføring i sosiale medier, blogginnlegg, innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering og andre lignende metoder for å engasjere målgruppen. For eksempel kan en dekkforhandler tiltrekke seg kunders interesse ved å publisere et blogginnlegg med tittelen «10 grunner til hvorfor du bør bruke et dekkhotell». Målet med inbound marketing er å konvertere leads til betalende kunder.
Det motsatte av inbound marketing er outbound marketing (utgående markedsføring).
Deler du kvalitetsinnhold som har verdi for andre, tiltrekker du deg potensielle kunder til bedriften din. Vi hjelper deg i gang!
LES MER OG FÅ EN GRATIS KONSULTASJON